• Facebook icoon
  • Linkedin icoon
  • Flickr icoon
  • Email icoon
Slideshow-foto Slideshow-foto Slideshow-foto Slideshow-foto Slideshow-foto Slideshow-foto

Reisverslag Frankrijk

Dag 12 (19-09-2014) Laatste dagje

Vandaag zit de vakantie er alweer op. Om 20:30 uur vliegen we terug naar Nederland. Het huisje moeten we uiteraard netjes achterlaten en ook het beddengoed zal gewassen en gedroogd achtergelaten moeten worden. Het weer werkt vandaag echter weer niet mee en als we wakker worden is het nog steeds aan het regenen. Nadat ik gedoucht heb rij ik naar de bakker om voor het laatst lekkere Franse croissants en baguettes te halen. Steef begint in de tussentijd aan de was. Van het rustige beekje is weinig over en begint met de dag meer op een rivier te lijken. Na het ontbijt hangen we de was op in huis. Niet ideaal maar het regent nog steeds buiten. Het zal nog spannend worden of we alles op tijd droog krijgen!

geelvleugeluil

Geelvleugeluil (Straw Underwing, Thalpophila matura).

Na hwt ophangen van de was kijk ik nog even rondom het huis. Ik zie een motmug uit het geslacht Pericoma, waarvan ik de definitieve soort niet kan achterhalen, een Sierlijke Voorjaarsuil (Powdered Quaker, Orthosia gracilis) en een gaasvlieg uit het geslacht Chrysopa. Verder nog een aantal insectensoorten die ik bij de controle van de foto’s niet thuis kan brengen. Ook zit er nog een vuurgoudhaan in een boom op het terrein en een paar Boomkruipers (Short-Toed Treecreeper, Certhia brachydactyla), die ik deze vakantie nog niet eerder gezien had.

vuurgoudhaan

Vuurgoudhaan (Common Firecrest, Regulus ignicapilla ignicapilla). Het gaat om de ondersoort ignicapilla.

We willen rond 17:30 uur vertrekken om op tijd op het vliegveld te zijn. Het is inmiddels al middag en de uitgehangen lakens zijn nog lang niet droog. Het stopt heel even met regenen en we hangen snel alle wasgoed buiten. Maar als het net een kwartiertje droog is begint het alweer te druppelen en kunnen we alles weer binnen hangen. Steef probeert de lakens nog met een föhn droog te krijgen maar als het tegen vieren loopt beseffen dat het niet gaat lukken. Alles wat we nog droog weten te krijgen vouwen we op en we maken nog een grote schoonmaakbeurt door het huis heen. Op de muur in het gangetje zit nog een Taxusspikkelspanner (Willow Beauty, Peribatodes rhomboidaria), een soort motje. Ook maak ik nog een mooie foto van een reuzenbladhaan

reuzenbladhaan

Reuzenbladhaan (Bloody-Nosed Beetle, Timarcha tenebricosa).

Intussen heb ik Helga gebeld om te vertellen dat we niet alle lakens droog krijgen. Zij verteld dat dit geen probleem is en dat we het maar moeten laten hangen voor de schoonmaakster. Stipt om 17:30 uur hebben we onze spullen ingeladen en vertrekken richting Montpellier. Vlak voordat we de snelweg op gaan bij Alès stoppen we even bij de McDonalds voor een snelle hap. Niet ons favoriete voedsel, maar we willen geen tijd verliezen onderweg. De terugweg verloopt verder prima ondanks het vieze weer. Rond 19:00 uur komen we aan bij het vliegveld van Montpellier. Nadat we de auto hebben ingeleverd en in willen checken krijgen we te horen dat onze vlucht een uur vertraging heeft. Hier balen we wel van, vooral omdat dit niet lekker uitkomt met het slaapje van Fenna. In de vertrekhal wachten we tot het vliegtuig landt. We proberen Fenna al in de Maxi-Cosi te laten slapen maar dit wil niet echt lukken. Na anderhalf uur landt het vliegtuig eindelijk. Als we het vliegtuig betreden is Fenna flink onrustig geworden omdat ze erg moe is maar het slapen niet lukt. Ik neem haar op schoot en probeer haar te kalmeren maar dit wil niet echt lukken. Het is één grote huilbui totdat het vliegtuig opstijgt. We geven haar een fles en hierna valt ze gelukkig in slaap. We worden na een paar minuten nog opgeschrikt door een onweersbui waar we doorheen vliegen, wat flink wat turbulentie veroorzaakt in het vliegtuig. Nadat we hier doorheen zijn gevlogen hebben we een prachtig uitzicht over een grote onweersbui met flitsen die we op afstand kunnen waarnemen, de laatste beelden die we van Frankrijk zien…

(De dagen daarna als we weer thuis zijn blijkt het gebied waar wij verbleven geteisterd te zijn door slecht weer. Een groot deel van het zuiden van Frankrijk staat onder water. We zijn dus net op tijd vertrokken.)

beek

Van het rustige beekje vlakbij het huis is bij ons vertrek weinig over.